دوره 5، شماره 47، خرداد 1402، صفحات 40 - 51
نویسندگان : رامین نادرلویی *

چکیده :
این پژوهش به بررسی بازنمایی سیاسی سیمای کره شمالی در سینمای کره جنوبی می پردازد. به عنوان فرض اصلی پژوهش می توان گفت که بازنمایی سیمای کره شمالی در سینمای کره جنوبی، رابطه مستقیمی با سطح روابط سیاسی دو کشور در طی سالیان مختلف داشته است. بر این اساس، چگونگی تاثیر سیاست بر بازنمایی سیمای کره شمالی در سینمای کره جنوبی پرسش اصلی این پژوهش است. برای پاسخ به این پرسش، ایده بازنمایی شرور- قهرمان در سینما، به عنوان رویکرد نظری مورد استفاده قرار می گیرد. در این پژوهش از روش تحلیل کیفی برای مطالعه بازنمایی سیمای کشورکره شمالی در سینمای کره جنوبی بر مبنای الگوی بازنمایی شرور- قهرمان، استفاده می گردد. بر همین اساس11 فیلم انتخاب شده اند که انعکاس 3 دوره تحول تاریخی روابط میان دو کشور را که در فیلم های سینمایی بازنمایی شده اند، مورد بررسی قرار می دهند. در دوره اول (1998-1945) روابط سیاسی مخاطره آمیزی میان دو کشور وجود داشت. در فیلم های این دوره تصویری دهشتناک از کره شمالی ارائه می گردد. در دوره دوم (2008-1998) با شروع مذاکرات صلح، تصویری همدلانه از کره شمالی در سینما کره جنوبی انعکاس می یابد. همچنین پیام اتحاد دو کره، بسیار در این فیلم ها پررنگ است. در دوره سوم (2023-2008) با شکست مذاکرات صلح، فیلم های کره جنوبی به ارائه تصویری به دور از اغراق از وضعیت دو کره روی می آوردند. پیام اصلی فیلم های این دوره این است که شاید دو کره نتوانند متحد شوند اما می توانند با یکدیگر در برابر خطرات همکاری کنند.

کلمات کلیدی :
سینمای کره جنوبی، بازنمایی، سینمای سیاسی، نظریه شرور و قهرمان، کره شمالی، جامعه شناسی سینما


مشاهده مقاله
238
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۱ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۳۱ خرداد ۱۴۰۲